Pembentang : Dr Mohd Farid Shahran
i) Ilmu hari ini tidak berada pada kedudukan yang sebenar.
ii) Ilmu yang dicari dijadikan sebagai alat untuk mendapatkan sesuatu (knowledge is power),
iii) Ilmu tidak lagi dijadikan sebagai matlamat i.e. untuk mencari keredhaan Allah SWT atau menjadi insan salih (knowledge is virtue).
iv) Falsafah telah dikecilkan skopnya dan tidak lagi dianggap sebagai 'the mother of all sciences'.
v) Sains juga sudah tidak bersifat inklusif sebagaimana kurikulum yang terdapat pada zaman kegemilangan Islam. Hari ini sains juga diwarnai oleh budaya potivisme dan empirisme yang melampau disamping mengiktiraf pancaindera dan aqal sebagai sumber ilmu semata-mata. Maka wujudlah pertentangan antara agama dan sains, wahyu dan aqal.
vi) Untuk melahirkan semula Ibn Sina, al-Biruni, al-Ghazali dan Ibn Rush (multidisiplinary scholars - ahli teologi, falsafah dan saintis), krisis ilmu perlu ditangani.
a) Perbetulkan sikap terhadap ilmu - wujudkan keghairahan dalam mencari ilmu supaya ilmu boleh diterajui oleh Muslim semula.
b) Perbetulkan adab terhadap ilmu dan ilmuan. Ledakan maklumat hari ini bukanlah ilmu sebenar sekiranya ia tidak memberi makna atau kesan kepada penerima untuk menghasilkan tindakan yang positif. Manakala ilmuan dihormati dan diletakkan ditempat yang sebenar supaya dapat memutuskan 'the vicious circle' i.e. kehilangan adab->kecelaruan ilmu->pemimpin yang corrupt->.
c) Budaya ilmu diwujudkan iaitu satu keadaan di mana ilmu dianggap sebagai keutamaan tertinggi dan setiap lapisan masyarakat terlibat secara lansung atau tidak lansung dengan aktiviti-aktiviti yang berkait dengan ilmu pengetahuan.
d) Perbetulkan maqasid ilmu (alat atau matlamat) dan nisbah ilmu (intensive and extensive i.e. specialise in one or certain areas and at the same time make an effort to know other areas in general) - jangan sampai excessive in one area atau wujud dualisma eg. saintis atau the other sebolehnya saintis cum the other.
e) Ilmu dituntut kerana fadhilatnya bukan kerana kuasa yang akan diperolehinya (knowledge is virue vs knowlegde is power).
f) Sistem Pendidikan mesti mewujudkan kesepaduan ilmu yang sebenar ( satu usaha yang serius i.e. tidak sekadar memasukkan al-qur'an dan al-hadith tetapi mesti disertai dengan tasawwurnya sekali). Kesepaduan antara fard 'ayn dan fard kifayah (rujuk d).
g) Bentuk pendidikan juga must go beyond the system i.e. bolehkah SP kita menilai pelajar bersandarkan aqal dan akhlaq i.e.jika akhlaq gagal disekat kenaikannya.
h) Biografi Ibn Sina - jadikan bahan perbincangan untuk membentuk pemuda-pemuda yang betul sikap dan ghairah terhadap ilmu.
i) Saranan : Hidupkan budaya Wacana Ilmiah ini samada berbentuk multidisciplinary atau/dan multiracial/religion.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment