Dalam satu bengkel, Maqasid
al-Shari’ah (MS) dan Masyarakat Madani, pembentang menyarankan agar shari’ah
diperluaskan skopnya supaya melampaui ruang lingkup perundangan. Dalam erti
kata lain, sampai masanya shari’ah berperanan lebih aktif dalam kehidupan
sosial dan bidang-bidang lain.
Dalam perbincangan yang tidak
formal dengan rakan-rakan selepas satu sesi temubual di radio 24 Bernama
mengenai program ‘Seminar Wanita dan Shari’ah’, ada yang menyarankan agar
mewara-warakan juga hubungkait shari’ah dengan peradaban.
Dengan dua situasi ini, satu inisiatif
untuk memulakan perbincangan berkisar disekitar isu ini perlu diambil.
Menurut pandangan beberapa ulama
tradisi terdahulu, shari’ah seperti yang sentiasa ditegaskan oleh Prof Dr Jasser
Auda akan menjadi lebih inklusif, universal, dan menarik pandangan ramai apabila
shari’ah difahami sebagai sesuatu yang boleh membawa kepada keadilan,
rahmah, hikmah dan kebaikan bersama. Dengan ini, masyarakat dapat bermuamalah
berlandaskan satu sistem nilai yang akan membawa kepada kehidupan manusia yang
sejahtera. Jika pengertian shari’ah
sebegini yang difahami oleh ramai samada Muslim dan bukan Muslim, sokongan dari
pelbagai pihak pasti berada dibelakang perlaksanaan shari’ah, in sha Allah. Tibalah masanya untuk menyusun usaha supaya shari’ah menjadi lebih
mesra dan popular. Untuk ini, ditegaskan sekali lagi iaitu shari'ah secara umum mesti
dilihat sebagai memperjuangkan keadilan, rahmah, hikmah dan kebaikan bersama.
Semua yang berlawanan adalah bukan daripada shari'ah. Gambaran atau persepsi shari’ah
sebagai ‘ossified body of law’, ‘intellectually sterile body of knowledge’,
tidak berkaitan dengan sekarang dan masa hadapan , mundur, serius iaitu tiada
unsur hiburan, tidak professional dan ciri-ciri negatif yang lain perlu
diberi sudut pandang yang betul. Yang lebih penting perlu diingat iaitu perlaksanaan shari'ah termasuk hudud bukannya 'sudden or overnight affair instead it is like a spiral confined by its limits but moving with time with its norm requiring a fresh effort to understand by Muslims of every epoch.'
Persoalan berikutnya ialah
bagaimana pula peranan shari’ah dalam sesuatu peradaban? Untuk melihat shari’ah
sebagai satu ‘problem solving methodology’, Islam mesti diketengahkan sebagai
suatu peradaban yang merangkumi keagamaan
dan kerohanian, kemasyarakatan dan kebudayan, keilmuan dan pendidikan, kesenian
dan kesusasteraan, perundangan dan pemerintahan, ekonomi, sains dan teknologi,
serta persekitaran dan kesihatan. Dengan berlandaskan keadilan, rahmah, hikmah
dan kebaikan bersama, shari’ah khususnya maqasid
al-shari’ah berupaya menjadi ‘tool for renewal and reform’ samada dalam
bidang perundangan, fiqh, sosial dan bidang-bidang yang lain. Sebagai objektif
kepada shari’ah, MS secara tradisinya mengutamakan maslahah al-khair berhubung dengan pemeliharaan nyawa, aqal, harta,
iman dan marwah. Untuk peradaban hari ini, MS memerlukan satu
penterjemahan kontemporari. Sebagai contoh pemeliharaan nyawa kepada
pemeliharaan keluarga, pemeliharaan harta kepada penyuburan harta, pemeliharaan
aqal kepada pengembangan aqal iaitu menuntut ilmu serta mencipta kreativiti,
pemeliharaan marwah kepada kebebasan hak dan bersuara, pemeliharaan agama
kepada kebebasan kepercayaan.
Dengan terminologi kontemporari, MS berupaya menjadi ‘tool
for reform and renewal’ bagi sesuatu peradaban. Disamping itu ia boleh
diaplikasikan kepada masyarakat madani dan
aktivisme sosial. Tiga perkara yang perlu ditentukan adalah :
memberi makanan dan minuman, mengembangkan kekayaan dari memelihara agama, menuntut ilmu dari memelihara marwah dan lain-lain.
3. Muslim dan juga non Muslim harus berkerjasama di
atas objektif dan nilai sesuatu isu yang disepakati. Isu ini adalah juga
merupakan isu Islamik seperti pemeliharan alam sekitar, ‘go green’, penjimatan
air, pendidikan dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment